מה חדש בביטקוין ומה ישן

הביטקוין ירד בשנת 2014 ב 60 אחוז. אתר טלקום ניוז  כותב במאמר על סיכום השנה בביטקוין כי "ניתן לומר, שהתמוטטות בורסת Mt. Gox השפיעה באופן משמעותי ביותר על ערך הביטקוין ושהאירועים השליליים השפיעו יותר על ערכו מאלה החיוביים." זהו אנדרסטייטמנט של ממש. אם נלך קצת אחורה לנובמבר 2013 (כשהשער היה 1200$) הפער יהיה גדול עוד יותר. מצד שני, לא הרבה זמן  קודם לכן השער היה 32$ בלבד ומי שהחזיק בביטקויון כל אותה תקופה, אם לא חטף התקף לב או שניים, ומטבעותיו לא נגנבו בשערורייה זו או אחרת, נשאר עם תשואה נאה.

ביטקויןאז מה זה אומר? קודם כל, שאם אתה מחזיק בביטקוין או שהרווחת המון, או שהפסדת את המכנסיים. אבל מה שיותר חשוב (בעיקר אם אתה לא מאלה שהפסידו את המכנסיים) הוא שהביטקוין בינתיים, לא מצליח לממש את ההבטחה הגלומה בו,

לפני שנה בערך כתבתי ככה:

מה יהיה? אני לא יודע, אני יכול רק להעריך. במצב של היום בו הביטקוין הוא בעיקר סחורה ספקולטיבית פרועה, הכול יכול לקרות. מה שעלה באלף אחוז יכול לרדת אמנם רק במאה אחוז, אבל זה יכול להיות פתאומי. אבל מעבר לכך הביטקוין הוא ניסוי חברתי מורכב, שכולל בתוכו שני אלמנטים משמעותיים – חשאיות של המשתמשים, והעדרה של מדיניות מוניטרית.
שני אלה מעוררים קשיים של ממש. ראשית – למרות תהליכי הגלובליזציה, למדינות ריבוניות כוח רגולטורי חזק, ויכולות להשתלט על המיזם הזה ולא לאפשר שימוש נרחב בו בגלל סלידתן מתנועות הון חשאיות. וכך הוא יישאר מטבע של "חובבי חירות" וסתם עבריינים. כך למשל סביר להניח שגם שלטונות המס לא יעמדו מהצד, ואם יהיו כאלה שיתעקשו – כבר ראינו מה השלטונות יודעים לעשות למיזמי אינטרנט כשהם ממש מתעצבנים.

הממד השני – מטבע שאינו כפוף למדיניות  מוניטרית, הוא החשוב לטעמי, והקשה ביותר למימוש. נכון, יש כאלה האומרים כי "הביטקוין כרגע הוא טכנולוגיה לא מטבע וככזאת הערך שלו מגלם את הפוטנציאל שלה" אני חושב שהערך שלו כרגע מגלם רק "הפוטנציאל שמייחסים לו" ובכלל, במערכות  מטבע מה שקובע את הצלחתן הוא האמון של הציבור בהיותן מטבע. הביטקוין מנסה להיות תחליף זהב. אני לא חושב שהוא יצליח בכך.  אפשר להתווכח מבחינה פילוסופית על סוגיית "הערך הפנימי", והאם לזהב "באמת" יש ערך. אי אפשר להתכחש שהזהב קנה לעצמו את המעמד הזה בתרבויות רבות מאד באלפי השנים האחרונות. אני מטיל ספק ביומרה של הביטקוין ליצור לעצמו "ערך פנימי" באותו מובן. הזהב נחשב בעל ערך עצמי כמעט בכל מקום. באופן אינטואיטיבי שאינו מצריך יותר מדי מחשבה.

ואכן, אפשר לומר בעדינות שתחזיתי היתה נכונה למדי, לפחות בינתיים. היו לא מעט מהלכים רגולטוריים שהשפיעו על שער הביטקוין, בעיקר לרעה. וכפי שאמרו במתינות אנשי טלקום ניוז, החדשות על גניבות והתרסקויות לא תמכו בשער.  נקודה שבעיני נראית יותר משמעתית היא שלמרות הפרסום הגלובלי  הנרחב מאד רמת השימוש  בפועל בביטקוין, בניגוד לרכישה לצורך החזקה, עלתה בצורה מתונה מאד. למעשה, גם חברות שמפרסמות שהן "מקבלות ביטקוין" משתמשות בו בעיקר כאמצעי למשוך לקוחות וליצור דימוי "מעודכן". הן ממירות את הביטקוין מיד עם קבלתו לכסף הישן והטוב, השירות היחיד שהן נותנות הוא הסיכון שבפרק הזמן הקצר שהביטקוין אצלן, השער יצנח. גם כחלוף שנה הביטקוין עדיין מרוכז בידי מספר קטן יחסית של אנשים, וערכם הכולל של מטבעות הביטקוין הוא פחות מטיפה בים בהשוואה לגודלו של לשוק העולמי.

לדעתי שיש קושי בסיסי בתהליך. מצד אחד – כדי שהביטקוין יהיה מטבע העתיד, עליו להיות יציב ומשעמם. לא מטבע עם טווח תנודות יומי של יותר מחמשה אחוזים, וממש עדיף שלא ירד בששים אחוז בשנה. גם לא יעלה באלף אחוז תוך חודשיים. כל  עוד הסביבה המסחרית הכללית היא במטבעות אחרים, קשה עד בלתי אפשרי לנהל מסחר של ממש, בניגוד למסחר בביטקוין עצמו, במצב כזה של תנועות קיצוניות. תחשבו בעצמכם, האם הייתם מוכנים לקבל משכורת במטבע כזה שבו המשכורת שלכם עולה ויורדת כשיכור אחרי מסיבה עליזה במיוחד?

מצד שני, אם הוא יהיה משעמם, אף אחד לא ידבר עליו. חוץ מחבורה של "משוגעים לדבר", אף אחד לא יתעניין, והסיכוי להתפתחותו יקטנו.

יש כאלה שכבר מספידים את הביטקוין ואומרים שעתידו כבר מאחוריו. אני חושב שמוקדם להתנבא, אבל בינתיים, למי שאינו שותף לחזון האנרכיסטי של הביטקוין או בעל חיבה להשקעות מסוכנות אציע שימתין בצד, ומקסימום יכתוב פוסטים על ביטקוין.