המשבר הכלכלי כפי שהסברתיו לבתי

-אבא, מה זה המשבר הכלכלי הזה. איך זה קורה?
-תראי. זה קצת מסובך אבל די פשוט. בואי נגיד שיש לי כסף ואני רוצה להרויח. אני אלווה אותו למישהו, כדי שבעוד שנה יחזיר לי אותו, ועוד קצת.
-ואם לא יחזיר?
-אה, אז אני אלווה חלק מהכסף לדוד משה, וחלק לסבא חיים חלק לדוד השכן וחלק לאיציק מהמכולת. וככה אם מישהו לא ישלם, אני עדיין ארוויח.
-נשמע הגיוני. אז מה קרה?
-בואי נגיד שאני לא מלווה להם, אלא לערן, הבן של השכנים.
-אבא, הוא בכתה ד'.
-נכון. יכול להיות שהוא לא יחזיר. כדי להיות בטוח, אני אלווה לא רק לערן, אלא לכל החברים שלו מהכיתה.
-אז כולם לא יחזירו!
-נכון. וזה בערך מה שקרה.
-בסדר, אז מישהו הפסיד כסף כי היה טיפש. אז מה?
-אה. קודם כל זה לא איש אחד עם כתה ד' אחת. זה המון כסף, המון המון. וחוץ מזה, אם נמשיך בדוגמה, בואי נגיד שהכסף שהלוויתי לא היה שלי. הוא היה של מישהו אחר. עכשיו גם הוא בבעיה. ובואי נגיד שההוא הלווה להרבה אנשים כמוני, כסף שהוא לקח בהלוואה ממישהו שלישי. וככה זה ממשיך.
-אבל בחיים לא מלווים כסף לילדים בכתה ד'.
-נכון. זה יותר גרוע. הלוו כסף לאנשים לקנות דירות, תמורת הבטחה שאם הם לא ישלמו, הבנק יקבל את הדירה. זה נשמע הגיוני. אבל עכשיו, מה יעשה בנק עם שכונה שלמה? לגור בה הוא לא יכול, למכור אותה? אין למי. כולם גרים ברחוב, או שהלכו לגור עם חמותם לזמן מה. וזה עוד מסתבך. נגיד שאני ארצה ביטוח, למקרה שמישהו לא ישלם לי. חברת ביטוח תעשה לי ביטוח ואני אהיה רגוע. ואז פתאום אף אחד לא משלם, אני אלך לחברת ביטוח והם יתנו לי כסף. נכון?
-נכון. אבל למה שהם יסכימו?
-תכף אסביר לך למה. בינתיים, אם כל החברים שלי שהלוו מלא כסף היו באותה חברת ביטוח, וכולם הפסיקו לשלם, מאיפה לחברת הביטוח יהיה כסף? לא יהיה. וגם היא לא תוכל לשלם ותיסגר. וכל מי שהלווה לה. ויותר מזה. יש אנשים שעשו ביטוח שמישהו לא ישלם את החובות שלו, גם אם הם בכלל לא הלוו לו. ועל סמך הביטוח הזה לקחו הלוואות. והלוו לבנקים במדינות אחרות ובכל העולם.
-תאמר לי אבא, למה האנשים בבנקים חשבו שזה רעיון טוב להלוות כסף למי שלא יכול להחזיר? ולהשקיע בדברים משונים כאלה? הם לא ידעו מה שאתה יודע?
-אה. זה נורא פשוט. את יודעת מה זה OPM ? אילו ראשי תיבות באנגלית של המלים "כסף של מישהו אחר". המנהלים רק מנהלים את הבנק, הכסף לא באמת שלהם. בסוף השנה הם סיפרו לכולם כמה שהם הלוו, וכמה הבנק ירוויח בעתיד, ותמורת זה הם קיבלו המון המון כסף מהבנק.
-הי. זה לא פייר.
-נכון. אבל העונש שלהם היה, לפחות חלקית, שהם בעצמם האמינו לעצמם והפסידו המון כסף.
-אנשים טפשים. אבל תגיד לי אבא, לא כותבים בשום מקום כמה כסף יש בבנק, כדי שאנשים ידעו? איך לא שמו לב שזה בלוף הכל?
-כן. בוודאי שכתבו. יש אנשים שזו העבודה שלהם. "רואי חשבון" קוראים להם ובבית הספר שלהם מלמדים אותם כמה שווה כל דבר, ואיך להסביר לכולם כמה כסף באמת יש בבנק.
-אז איך הם חישבו, ולמה אף אחד לא הבין כמה שוות ההלוואות?
-אני אספר לך סיפור ששמעתי – וככה זה הולך. פעם ראיתי חבר שלי הולך עם כלב ברחוב, והוא סיפר לי שהוא רוצה למכור אותו. בכמה תמכור, התעניינתי, והוא השיב לי- במיליון דולר. השתגעת? שאלתי. אחרי חודש פגשתי אותו הוא נראה מרוצה מעצמו, בלי הכלב. מכרת את הכלב? שאלתי בפליאה. כמובן – הוא ענה. במיליון דולר? בטח, הוא חייך. איך זה יכול להיות? טוב, הוא אמר, לא בדיוק מיליון דולר במזומן, החלפתי אותו בשני חתולים שעולים כל אחד חצי מיליון. אז ככה היה רשום.
-ותגיד לי אבא, איך קורה כזה דבר?
-אה, את זה לא קשה להסביר. למדת בבית הספר את עשרת הדברות? תסתכלי בסוף – הדיבר העשירי.

12 Comments

  1. את המישפט הזה לא הבנתי:
    יש אנשים שעשו ביטוח שמישהו לא ישלם את החובות שלו, גם אם הם בכלל לא הלוו לו. ועל סמך הביטוח הזה לקחו הלוואות. והלוו לבנקים במדינות אחרות ובכל העולם.
    אשמח אם תסביר מה בדיוק הביטוח הזה.

  2. כשמסבירים לי ככה אפילו אני מבינה- תודה (-:

    הסברת לה גם מה האנשים שמישהו אחר הלווה את הכסף שלהם צריכים לעשות עכשיו? כלומר, חוץ מלמרוט את השערות ולזעוק מרה או לחלופין לטמון את הראש בחול?

    או מה האנשים ההיפותטיים האלה אמורים לעשות עם הכסף שלהם מכאן ואילך?

  3. ליודית – יש "מוצר פיננסי" כזה – קוראים לו
    CDS
    אצטט מויקיפדיה
    A credit default swap (CDS) is a contract in which a buyer pays a series of payments to a seller, and in exchange receives the right to a payoff if a credit instrument goes into default or on the occurence of a specified credit event (such as bankruptcy or restructuring). The associated instrument does not need to be associated with the buyer or the seller of this contract.

    לטלי – מי שיש לו כסף להשקעה, או לפנסיה, צריך לא לשעות לעצות של אינטרסנטים בלי לדעת מה האינטרס שלהם. וצריך לעשות כמיטב יכולתו להבין את מה שקורה, ומה הסיכון שהוא מוכן לקבל על עצמו

  4. חגית

    "מה יעשה בנק עם שכונה שלמה?"… אהבתי!
    סופסוף מישהו מסביר מה קורה כאן בשפה פשוטה. אפילו שלקחתי שני קורסים במבוא לכלכלה לא הצלחתי להבין מה הענינים כאן.
    *ממשיכה לקרוא אחורה ברשימות

  5. פינגבק:הרבה כסף, קצת ישעיהו ליבוביץ’ וכמה מלים על האוניברסיטה בעת הזו –טור ליום ששי | ספר חברה תרבות

  6. פינגבק:שני ספרים « תרבות אגודה

  7. פינגבק:היילברונר « ספר חברה תרבות

התגובות סגורות.