על תותחים וקנון

בתוך כל מהומות השבוע ותלאותיו, יגאל שוורץ וזיסי סתוי פירסמו ספר עב כרס שהם ערכו, ספר שמבקש להיות לקסיקון של סופרי ישראל. דן מרגלית קרא את הספר, אולי לא את כולו, אבל לא מצא את נעמי שמר. הוא כעס מאד וכתב על זה בעיתון.
יגאל שוורץ אמר שקיבל איומים על חייו. ענין מגונה לכל הדעות, אבל בלי כל קשר לאיומים כאלה או אחרים, המערכת בדקה שוב את החלטתה והגיעה למסקנה שטעתה.

הקשריםקורה, אף אחד לא מושלם.
מה שאותי עניין בכל הסיפור הוא טיבו של הפרויקט, שהעורכים, במכתב ההתנצלות שלהם מספרים ש

מדובר בלקסיקון האקדמי היחיד, השלם והמעודכן ביותר, שמוגש כמחווה של כבוד, אמון ואהבה, כלפי הספרות שנוצרה בישראל בשישים וחמש השנים הראשונות לקיומה. הוא כולל 1,135 ערכים שנכתבו על ידי 168 חוקרים ומבקרים מובילים. נכללות בו סקירות והערכות של מפעלם של יוצרים בכל שפות הכתיבה, ומכל קשת האמונות והדעות".

ומעידים כנחתום סורר שזהו "מפעל תרבותי יחיד בסוגו, בהיקפו ובסמכותו". חשבתי שמדובר בציטוט לא מדויק, אבל הבוקר שמעתי את שוורץ מתראיין ואומר זאת בקולו ממש.

גם שבתי טבת נעדר מהלקסיקון, ובתו קבלה על כך. הצליח לה פחות, אולי כי ביקשה יפה. וכשאמרה שאם שבתי טבת אינו סופר, אולי שוורץ אינו פרופסור  ענה לה שוורץ, באין מכלים:

"יש גבול לכל תעלול. ישבה ועדה ועשתה הבחנה בין ספרות יפה לעיון בין שירה לפזמון. ההחלטה היתה שבלקסיקון תהיה רק ספרות יפה"…. בכל מקרה, אמור להיות ויכוח ענייני אבל להתחיל להגיד מי כן ראוי להיות פרופסור ומי לא… שלי נעלייך".

שומרי החומות ממשיכים בנסיונותיהם הנואשים לקומם סמכות של קובעי טעם שיגידו לכולם מה טוב ומה לא, מה נכון לקרוא ומה בכלל לא שווה את הנייר שהודפס עליו, שלא לדבר על הבונוסים שאיריס בראל קיבלה בשבילו. והם בכלל לא יודעים שהברברים כבר מזמן פרצו את החומות המדומינות, והם יושבים וקוראים ספרים כאוות נפשם. שואלים זה מזה וכותבים באינטרנט את דעתם הבלתי מלומדת. ואוי ואבוי לנו, איש לא יודע להבחין מהם הפרחים ומהו הזבל.
אני חושב שטוב יעשו העורכים אם יפרסמו את המהדורה הבאה בלטינית.

—–

ובאותו ענין – גלית חתן שואלת איך אפשר להבחין בין עיגולי תאורה סגולים. ממה להתפעל ולהתפעם, ומה לא עלינו קיטש נוראי שצריך לחסום את המעבר בינו לבין בית המשפט העליון.

—–

ומחר מתחיל הטור דה פראנס.

שבת שלום

3 Comments

  1. רוזה מרציפן

    אלוהים אדירים. עד עכשיו הייתי בטוחה שזה שבתאי ולא שבתי. אוי לבושה.
    (שוורץ הוא לא הטיפוס שבדיוק כיבס את הסודות המלוכלכים של משפחתו בחוץ כדי למכור ספר?)

  2. פינגבק:ספרות ברשת: הוצאת כנרת זב"מ עוצרת חלקית את עבודתה בעקבות ההאטה בשוק הספרים; כתבה על השפעת חוק הספרים חמישה חדשים אחרי כניסתו לתוקף; חידושי

התגובות סגורות.