כך אמר הדוקטור הטוב

"מדי פעם, ג'ורג', אנו עומדים מול אדם צעיר, שמוחו אינו מתאים לקבלת ידע המורכב לתוכו מן החוץ, מכל סוג שהוא."

"האם כוונתך שאני לא יכול לעבור את תהליך ההשכלה?"

"זו כוונתי"

(מתוך הסיפור "מקצוע")

 

בספריה הקטנה של הלן

את יצחק אסימוב, (הידוע ברחבי העולם כאייזיק אסימוב, או הדוקטור הטוב) פגשתי לראשונה בכתה ו', עת מצאתי על מדפי הספרייה הקטנה של הלן, את הספר "מחר כפול תשע". לאחרונה יצא לאור הספר "כתבי אייזק אסימוב – כרך 1" בהוצאת מובי דיק. כרך זה, מבטיחים לנו אנשי מובי דיק, הוא ראשון מתוך חמשה שיכללו את אוסף כתביו של אסימוב בתרגום חדש לעברית. (את הכרך הזה תרגם רמי שלהבת). תחזקנה ידיו של העורך הראשי אלי הרשטיין, ושל אנשי ינשוף-מובי דיק (לא התחוור לי די הצורך מערכת היחסים בין שתי הישויות הללו) על פועלם, ראוי הוא אסימוב להוצאה מכובדת של כתביו.

"מחר כפול תשע" היה ספר המד"ב הראשון שקראתי, אך לא האחרון. באותה תקופה קראתי כל ספר מד"ב שהצלחתי להניח עליו את ידי. הייתי מנוי על העיתון המיתולוגי "פנטסיה 2000 " מהגיליון הראשון. בשריפה שהייתה בביתי אבד חלק חשוב מהאוסף, אבידה שאין לה תקנה. קראתי את סדרת המוסד של אסימוב, והרובוטים שלו כמובן. ארתור סי קלארק שהמציא את לווין התקשורת, הינליין וספריו הארוכים, הפנטסיות של ז'ילאז'ני, חולית של הרברט. מכונת החלומות של אורסולה לה גווין, "יוביק" הספר האניגמטי של פיליפ ק. דיק, ועוד ועוד. אך בין כולם, חיבה יתירה לי לאסימוב וגיבוריו, ולאחדים מהם, כך נראה לי במבט לאחור הייתה השפעה של ממש עלי ועל הדרך בה אני תופס את העולם.

ועתה- עשרות שנים מאוחר יותר, קראתי את הסיפורים בכרך, רבים מהם זכרתי – את "העבר המת" על הכרונוסקופיה ודגי זהב באקווריום, "שביעות הרצון מובטחת" על רובוט דמוי אדם בו מופיעה ד"ר סוזאן קלווין הבודדה, ועוד ועוד. יש בתוכם כאלה שלא קראתי. אסימוב הרי כתב כל כך הרבה ספרים וסיפורים. עם זאת, חשוב לי לומר -  אסימוב אינו יצרן בפרוטה של ספרים. סיפוריו הפשוטים אינם פשטניים כל כך, ונושאים בתוכם רעיונות ואמירות נוקבות על העולם והחברה. לא את הכל הבנתי אז, בבית הספר היסודי, וישנם דברים שאפשר להבינם רק עם הזמן.

השנים עוברות, 2001 חלפה, 2010 הנה היא עכשיו. האם העולם של ימינו דומה לזה שחזו סופרי המדע הבדיוני? כן ולא. חלק מההמצאות של אז הן היום הן בחזקת מובן מאליו. דלת נפתחת כשמתקרבים אליה, או טלפון סלולארי. שלא לדבר על טיסה בחלל. אני זוכר את הפעם הראשונה שראיתי בטלוויזיה את האסטרונאוטים של מעבורת החלל יוצאים מחוץ לה,ודאגתי שHAL לא ישאיר אותם בחוץ. רובוטים כמו של אסימוב אין לנו עדיין. ולמרבה השמחה, אופנת העתיד, בגדי כסף צמודים וגלימות, לא הפכה פופולארית. אבל כך או כך, כולם היו גיבורי ילדותי. הרי זהו החומר שממנו עשויים החלומות.

 

סוציולוגיה פונקציונאליסטית

אסימוב, כמו כל אדם, הוא בן זמנו. יכולתו להפליג אל מחוזות הדמיון והעתיד, ניצבת על בסיסי החשיבה והתרבות בה הוא חי. גאונותו של אסימוב כמספר מד"ב, היא במתיחת הרעיונות אל מקומות רחוקים, לעתים אל גבול האבסורד. לצערי לא קראתי את כל יצירתו, אך נראה לי כי אסימוב, ובוודאי אסימוב המוקדם, האמין בגישה הפונקציונאליסטית לסוציולוגיה. על פי גישה זו ששלטה בסוציולוגיה האמריקאית והעולמית עד שנות ה-70 של המאה ה-20. למערכות חברתיות יש פונקציות, ועבורן הן מתקיימות. הנחת היסוד בסוציולוגיה הפונקציונאליסטית, גם כשאינה נאמרת במפורש היא השוואה בין מדעי החברה למדעי הטבע, והנחה שהחברה מתנהלת על פי חוקים שאפשר לחקור אותם, ולגלותם. כמו חוקי הפיזיקה. בסדרת "המוסד" הקלאסית, בסיס הסיפור הוא המדע שהמציא אסימוב לצורך העלילה, והוא קורא לו "פסיכו-היסטוריה". באמצעות סדרה של נוסחאות מורכבות אפשר לנבא ברמת דיוק גבוהה את העתיד. (אגב, בספרי המוסד המאוחרים, שלא נכתבו יחד עם הטרילוגיה המקורית, ניתן לראות כבר שינויים וגיוונים.)

יסודות ברורים לדרך החשיבה הזו, אפשר למצוא בסיפורים שבכרך זה. הסיפור "מקצוע" שממנו ציטטתי למעלה, מספר על החברה האנושית בעתיד בו בני אדם התיישבו בחלל הקרוב והרחוק. הצורך בבעלי מקצוע מיומנים הוביל לפיתוח שיטה ללימוד אוטומטי. הספרים נזנחו ו"סרטים" שהופעלו באמצעות קסדה מיוחדת על ראשו של התלמיד, הזינו את הידע ישירות למוחו ללא מאמץ. בשלב הראשון, כולם למדו לקרוא. אירוע זה היה ב"חג ההשכלה". המיון הבא היה בחירת מקצוע. בחברה שבסיפור קבלת המקצוע אינה על פי בחירתו של האדם. הממונים על כך מחליטים בשבילו כשבבסיס החלטתם יכולתו המוחית וההתאמה לקליטת הידע, יחד עם צרכי החברה. עצמתו הטראגית של הסיפור, והתקווה, המשונה מעט, שהוא מציע, נשענים על עצמתה של החברה המתוכננת, המחושבת היטב.

 

האח הגדול או המבוגר האחראי

אסימוב לא הסתפק בכך. החברה המתוכננת שלו, מתקשה לנהל את עצמה. האנושות אינה יכולה להכיל את בעיותיה. לשם כך ברא אסימוב את מולטיוואק. מחשב על, שלא לומר מחשב עליון. מחשב שכלל בתוכו את כל הידע האנושי ופיתח מתוכו יכולת לתת תשובה לכל שאלה. מולטיוואק הוא גיבורם של סיפורים רבים, וכחו ועצמתו רבים הם. באסופה הזו מופיע הסיפור "זכות בחירה", בו מתוארת ארצות הברית של אמריקה, נערכת  לבחירות 4 נובמבר 2008. שנים לאחר שמוליטוואק נוצר, התפתחו סקרי הבחירות, ובאמצעות מספר שאלות לבן אדם אחד בלבד, היה אפשר להכריע מהו רצון העם. הרבה יותר פשוט מבחירות יקרות, רצופות נאומים של פוליטיקאים ובלבולי מוח מיותרים. בשביל מה כל זה נחוץ, אם אפשר לדעת מה העם רוצה וצריך מבן אדם אחד. ורק סבא מספר לילדתו שפעם, כשהוא היה איש צעיר, הצביע בעצמו לברנש זה או אחר לפי העדפתו. בסיפור "זכות הבחירה" אסימוב מתאר, באופן רציני עד אבסורד את זיקוק רצונו של העם בעזרתה של מכונה שאיש אינו באמת מבין מה היא עושה, ומאמין בכוחה. בסיפורים מאוחרים יותר, ("ההתנגשות הנמנעת" שהופיע ב"אנוכי הרובוט") מולטיוואק וצאצאיו מנהלים את העולם, לטובת האנושות כפי שהם מבינים אותה. איני יודע אם אסימוב קיווה לכך, או שביקש להזהיר מפני עתיד כזה. כך או כך, הכמיהה למישהו שידע יותר טוב מאיתנו, להחלטות רציונליות לטובתנו, היא שאיפה אנושית ידועה. לפעמים היא מתבטאת ברצון ל"פוליטיקה ללא פוליטיקאים" אותה תנועה שביקשה לשים "אנשי מקצוע" במקום "פוליטיקאים",  לפעמים סתם בתקווה שיבוא מישהו מעבר לים ויכפה עלינו להציל את עצמנו מעצמנו. אסימוב יוצר תמונת עתיד של חברה המנוהלת בידי מכונות, לטובתה של האנושות. המחשב אינו האח הגדול, הוא המבוגר האחראי. אוליגרכיה טכנולוגית הנוטלת מבני האדם המוגבלים בשכלם ובהטיותיהם את ההחלטה על גורלם.

בבחירות שנערכו בנובמבר 2008, זכה ברק אובאמה. מולטיוואק לא היה מעורב בענין, ככל הידוע. 

 

כתבי אייזק אסימוב כרך 1, אייזק אסימוב , מאנגלית: רמי שלהבת, ינשוף מובי דיק, 2009, 302 עמ'

התפרסם בעבר בגרסה מקוצרת בהרבה, בבלוג שלי

4 Comments

  1. פינגבק:yomshishi | ספר חברה תרבות

  2. אביב

    יופי של סקירה, וראוי לציין כי בינתיים יצאו גם כרכים 2 ו-3, גם הם בטירגומו הפטישי של רמי שלהבת.

    כדאי להוסיף גם כי מעל (או מתחת) לנדבכים הפילוסופים ביצירתו של אסימוב יש עוד מרכיב: האיש היה "מספר סיפורים" מחונן. הרעיונות התסריטאיים שלו הם לא פעם מבריקים ומסעירים, ואינם נופלים מסיפורי הבלשים הטובים של אגאתה כ'.

התגובות סגורות.