בתורתו של ר' גדליה – הספר המלא

מתוך המהדורה הממוחשבת של הספר

הספר "בתורתו של ר' גדליה" שנכתב על ידי הרב יצחק שילת, אזל מן השוק, ניתן לקרוא ולהוריד את הספר כאן.

בגליון "צהר" הופיע  מאמר שכתב שלמה לוי, אודות הספר. אפשר לקרוא ולהוריד בגרסה מעודכנת מעט, כאן.

הספר מתפרסם כאן באישור המחבר, המרשה גם להדפיסו כל עוד זאת לא למטרות מסחריות.

על הרב גדליה נדל – ויקפידיה

Technorati Tags

9 Comments

  1. צבי מרקוביץ

    אין ספק שתוכנו של הספר ממש מאלף וניכרת גדלותו ואומץ לבו של המחבר בשבירת מוסכמות.יחד עם זאת מפליא מדוע צריך לפרש אחרת את המשמעות המילולית הפשוטה כפי שהיא מובנת מלשון הפסוקים.ההסבר המלומד שששת ימי הבריאה השתרעו על פני אלפי שנים ויותר רק מפחיתה כביכול מיכולתו של הבורא לעשות זאת בששה ימים בלבד.התהליכים המשתנים המוכרים לנו ביקום הם רצון הבורא שלאחר מעשה אבל בזמן הבריאה של הכל יכול זה נוצר בששה ימים בלבד.
    רק שאלת המאובנים עדיין מצריכה הסבר.נראה לי שהתשובה לכך תהיה הרבה פחות מורכבת ומהפכנית . אצביע רק על כוון מחשבה אחד שמראה לנו שעד היום יש באזורים שונים ופרימיטיביים בעולם שבהשפעת תנאי חייהם הם עדיין נראים שונים במבנה גופם ובתווי פניהם ועוד.כאשר בעבר סביר שהיו יצורי אנוש פחות מפותחים בגלל תזונה ותנאי סביבה ואקלים ועוד.
    ממילא כל ההסבר של המחבר אינו אקסיומה בלתי מעורערת אז מדוע לעשות מהפיכה בתפיסת עולם האלוקית… והאר עינינו בתורתך.

  2. שלמה לוי

    כמובן שיש אינסוף ספקולציות אפשריות שלא ניתן להפריחם.
    אך באופן כללי הקב"ה מנהיג את העולם בדרך הטבע ויש לכך אסמכתאות רבות.
    לכן כשיש הסבר "טבעי" לבריאת העולם אני מעדיף לאמץ אותה. הנס מונח בהסתברויות ואכמ"ל.

    ביחס לאבולוציה אוסיף כאן את דעתי –
    תיאורית האבולוציה של דרווין אינה רצויה מבחינת דתית מכיוון שהיא מתבססת על תהליכים אקראיים ובכך פותחת פתח לכפירה בבורא. הידע המדעי הרב שהתווסף בעשרות השנים האחרונות בתחום מדעי החיים מגלה עולם בלתי נתפס מבחינת התחכום והמורכבות שבו, בייחוד ברמת התא הבודד, זאת בנוסף לבעיות מהותיות רבות, שמעולם לא נמצא להם פיתרון ורק החמירו עם השנים (לדוגמא, מגלה מבנה ה-DNA חתן פרס נובל פרנסיס קריק מציע לשקול ברצינות את האפשרות שהחיים "הושתלו" על פני כדור הארץ מבחוץ, למרות שאינו מאמין באלוקים). כל אלה הופכים תיאוריה המתבססת על תהליכים אקראיים לבלתי סבירה. הסיבה שקהיליית המדע בכללותה ממשיכה לדבוק בתיאוריה של דרווין קשורה לתחום הפסיכולוגיה. ההיסטוריה של המדע מראה שכל תיאוריה שהתקבלה, גם אם אח"כ התגלו בה בעיות קשות ההופכים אותה לבלתי סבירה, היא מעולם לא נדחתה, עד שלא נמצאה תיאוריה חילופית עדיפה.

  3. צבי מרקוביץ

    בהמשך לתגובתי הקודמת אני רוצה לחדד עוד נקודה לגבי הצורך האלוקי כביכול לברוא את העולם בשלבים.המדע והטכנולוגיה עלי אדמות מתפתחים בשלבים,כך גם האדם עצמו מינקות ועד זקנה ובשונה מבעלי חיים שכבר סמוך ללידתם מתפקדים והתפתחותם מתבטאת רק בממדים הגופניים.יש כאן הוכחה שהבורא רוצה שנעבוד על עצמנו בכל תחומי החיים וכפי שכבר נאמר ונדרש מהפסוק,אשר ברא אלוקים "לעשות"ֿ.זוהי עשייה מתמשכת שלמעשה אף פעם לא מגיעה למצוי מוחלט ומושלם והציפייה האלוקית מהאדם ,שישתדל לפי כוחו ויכולתו להגיע לשלמות יחסית.אם כך הדבר,איזו סיבה יש לבורא הכל יכל והמושלם להקטין את עצמו כביכול בבריאה ועשייה בשלבים כה ממושכים. המסקנה ברורה,שהבורא אינו מוגבל והוא ברא עולם יש מאין בששה ימים כפשוטו ואין דומה לו ביכולתו והוא אינו זקוק לזמן כה רב כדי לממש את הבריאה ובעקרון יכל היה לברוא העולם גם ביום אחד ואף פחות מזה,וכאן נברא מושג הזמן והמחזוריות למעננו.

  4. שלמה לוי

    נהניתי לקרוא את החידוש שלך לעניין "עבודת המידות וכדומה" אך מכיוון שנראה לי שהדברים אינם מופיעים בגמרא או בקרב הראשונים והאחרונים ארשה לעצמי לחלוק על הדברים:

    אני לא מומחה לנושא, אך נדמה לי שגם בעולם החי ישנה התפתחות לאחר היציאה לאוויר העולם.
    לפי התיזה שהבאת היה נכון יותר שעולם הצומח יצוץ לו פתאום ללא שלבי התפתחות. הם בוודאי אינם צריכים לעבוד על עצמם.

    בכל אופן גדלות הבורא בא לידי ביטוי דווקא בכך שמתוך שלשה חוקי טבע (המדענים עדיין מנסים לגלות את החוק האוניברסילי העומד בבסיס שלושת החוקים) ופיצוץ אנרגטי נוצר עולם כ"כ מדהים ומתוחכם (היצירה המתוחכמת ביותר מעשה אדם, לא מתקרב לתיחכום של הייצור החד תאי הפשוט ביותר, האדם רק חולב את הפרה – אני לא יודע אם האדם בכלל מסוגל לייצר חלב סינתטי).
    כמובן שאני לא פוסל אפשרויות/תיזות/תיאוריות אחרות, אני רק חושב שהם מורידים מגדלות הבורא והבריאה.

  5. פינגבק:משא ומתן, מרטין לותר קינג, חומסקי ושירת העשבים – טור לקראת שבת | ספר חברה תרבות

  6. pz

    בנוגע לשאלת המאובנים. ידוע כי התנאים בכדור הארץ השתנו במרוצת השנים. לחץ האויר, הטמפרטורה , זרמי אויר חמים וקרים בכיוונים שונים ועוד הם רק מספר מדדים שמשתנים ללא הרף. מיותר להסביר עד כמה גורמים אלו משפיעים על החיים בכדור הארץ כיום וכמובן גם בעבר. לא מופרכת ההשערה כי בעבר התנאים היו שונים בתכלית והיווצרות של מאובנים התאפשרה בכמה מאות שנים ולא במיליונים כפי שסובר המדע. בכל אופן האבסורד הגדול ביותר הוא כי מדענים חוקרים את המאובנים על פי מצב הגורמים כיום ומסיקים את מסקנתם כי הם קיימים מיליוני שנים. הלא כל בר דעת מבין כי בשביל לחקור זאת יש קודם כל לדעת מה היו התנאים בכדור הארץ בעבר הרחוק ולשחזרם!
    נק' למחשבה: מה דעתכם, ייתכן וה' יצר את המאובנים כפי שהם על מנת שאנו בני האדם נבחין בהם ביום מן הימים. בדרך זו הוא מעמיד אותנו במבחן האמונה- ניסיון.

    1. גלעד סרי-לוי

      גם אם השתנו התנאים, ההנחה המחקרית הבסיסית במדעי הטבע היא שחוקי הטבע עצמם לא השתנו, והמצבים המשתנים הם תוצאה של אוסף חוקים קבוע. בנוסף, המדענים מנסים, בדיוק כפי שאתה מציע ועל פי העקרונות שנוסחו לשחזר את התנאים כפי ששררו התקופות קדומות מאד, ושוב – על בסיס ההנחה שחוקי הפיזיקה לא השתנו.
      לכן, טענתם אינה אבסורדית ויש בה הגיון רב.

  7. פינגבק:עשרת הפוסטים הנצפים ביותר בשנת המס האחרונה « ספר חברה תרבות

התגובות סגורות.